Foss-Eik har produsert traktortilhengere siden 1950 og har dermed opparbeidet en solid erfaring og gode kunnskaper om disse produktene. Tilhengerne fra Jærbedriften særpreges også av gode løsninger som gir ekstra holdbarhet, driftssikkerhet og gode bruksegenskaper. 

Historisk sett er det små og lette landbrukstilhengere med trekarmer som var Foss-Eiks viktigste varemerke. Disse produseres fortsatt og har særlig et stort lokalt marked, men i takt med utviklingen av traktorenes størrelse og bruksområder er det i dag først og fremst dumperhengerne fra Foss-Eik som har nådd et landsdekkende marked og blitt stadig mer populære. 

Det er også dumpere og lettdumpere som A-K maskiner i første rekke vil satse på, selv om vi også vil selge maskintraller og robuste gardshengere til de som har behov for dette.  

Foss-Eik sine hengere kjennetegnes av en meget solid konstruksjon med kraftige, tettsittende tverrbjelker i lasteplanet som er felt ned i langsgående, spesialformede bærevanger i ekstra høyfast stål. Dette gir en kraftig konstruksjon med lav egenvekt. Bunnplata ligger på de langsgående bærevangene i tillegg til tverrbjelkene. Dette hindrer nedbøyning av bunnplata. 

Rektangulær ramme i firkantrør gir meget stabil konstruksjon. Alle Foss-Eik tilhengere er lavbygde med hjulene plassert ut til sidene. Dette gir lav lastehøyde og stabil transport. 

Dumperhengerne har bunn og sider i hardstål, kvalitet Hardox 450. Kassens bærevanger er i spesialformet ekstra høyfast stål.  Andre platetykkelser og størrelser kan leveres. Hydraulisk baklem er standard. Lasteevne er fra 6 – 16 tonn nyttelast. Dumperne kan også leveres med hydraulisk fjæring og sving på hjul. 

Lettdumperne er beregnet for transport av 8 tonns beltegravemaskin og grov massetransport. De har bunnplate samt side- og frontlem  i 6 mm stål i kvalitet Hardox 450. Baklemmen betjenes hydraulisk. 

Foss-Eik legger stor vekt på fleksibilitet i produksjonen. Det betyr at de kan gjøre ganske store tilpasninger etter kundenes ønsker. Alle hengere kan faktisk leveres med andre kassemål, karmhøyder og hjuldimensjoner enn det som er oppgitt i standardoppsettet. En mengde tilleggsutstyr kan også tilpasses, slik som fjæret drag, fjærende understell for store hastigheter, ulike bremseløsninger med mer.